NL FR

4 redenen om nu al een Google Analytics 4 (GA4) account aan te maken

  • Google Analytics 4
  • GA4

Google Analytics 4 (GA4) is de recentste versie van Google’s analyticsplatform om webstatistieken bij te houden. Net als de reeds gekende versie - Universal Analytics - is ook GA4 gratis te gebruiken. Beide versies blijven (voorlopig) naast elkaar bestaan.

BlogPicture

Waarom zou je dan nu al een GA4-account aanmaken?

1. Vanaf 1 juli 2023 stopt Universal Analytics en worden er geen nieuwe gegevens meer geregistreerd.

Is het als gebruiker aan te bevelen te wachten tot 1 juli 2023 om GA4 aan te maken? Of onderneem je beter meteen actie en maak je nu al een account aan op het nieuwe analyticsplatform van Google? Wij opteren voor de tweede optie. Als je nu al een account aanmaakt, zal je tegen juli 2023 niet plots zonder historische data (= gegevens die je in het verleden allemaal verzameld hebt) zitten. GA4 verschilt namelijk zodanig van zijn voorganger, dat je de huidige data niet kan meenemen.

Het is perfect mogelijk om vandaag nog een GA4 account aan te maken en zo een voorsprong te nemen door nu al gegevens te registreren. Op die manier geniet je meteen van de voordelen, de nieuwe rapporten, de ruimere inzichten en ondertussen blijft GA4 – als work in progress tot de officiële lancering – verder evolueren en zal het systeem nog beter worden.

 

2. Overschakeling van een session-based datamodel naar een event-based datamodel

Een groot verschil met Universal Analytics is dat GA4 van een session-based datamodel naar een event-based datamodel gaat. Hierbij wordt elke interactie die een bezoeker op je site maakt, als een event gemeten. Enkele voorbeelden van mogelijke events zijn paginabezoeken, scrollen op een pagina, kliks, etc. Door dit te meten krijg je een beter inzicht het (aankoop)beslissingsproces van klanten.

Al deze events kunnen ook apart worden ingesteld en aangepast met parameters. Dit zorgt ervoor dat GA4 flexibel kan worden ingericht naar jouw specifieke behoeftes.

Ook de rapporten zijn duidelijker gemaakt. Het is met GA4 oa. mogelijk om in één overzicht te zien hoe de customer journey (= het traject dat een klant aflegt om tot de aankoop van een product of dienst over te gaan) is verlopen. Deze inzichten geven op hun beurt dan weer nieuwe optimalisatiekansen waardoor uiteindelijk de conversies* zullen stijgen.

*in het geval van een makelaar zijn dit contactaanvragen, telefoons,…

 

3. GA4 is meer aangepast aan de hedendaagse privacywetten

In GA 4 zal Google geen IP-adressen van surfers meer bijhouden. Ook zullen bezoekers steeds uitdrukkelijk toestemming moeten geven om cookies te plaatsen. Hierbij is de kans is groot dat zij cookies minder vaak zullen accepteren. En dat kan leiden tot het verlies van data. Daarom komt Google met een oplossing: Consent Mode.

Consent Mode houdt in dat de gebruiker kan kiezen voor het al dan niet accepteren van cookies. Heb je de mode in je website, dan kunnen er anoniem gegevens naar Google Analytics en Google Ads worden gestuurd. Het voordeel voor de gebruiker is dat hij anoniem blijft en zijn privacy wordt gewaarborgd. Alleen zijn gedrag wordt gemeten. Het voordeel voor website-eigenaar is dan weer dat er nog steeds gebeurtenissen en conversies worden gemeten. Win-win!

 

4. GA4 werkt op verschillende platformen

In tegenstelling tot zijn voorganger zal GA4 het toelaten om data van verschillende platformen te verwerken. Bovenop je websitedata zal je vanaf nu dus ook app-data en zelfs offline software kunnen analyseren.