5 tips voor SEO-optimalisatie
Hoger scoren in Google. Hoe doe je dat? Met een goede SEO (Search Engine Optimalisatie of zoekmachine optimalisatie) zorg jij ervoor dat de rangschikking van je website in Google verbetert. Vind hier dé 5 tips voor SEO optimalisatie.
1. Optimaliseer je (sub)titels en beschrijvingen
Je titels en beschrijvingen zijn super belangrijk voor de SEO-score van je website! Let op deze 3 zaken wanneer je deze schrijft:
Zoekwoorden
- Verwerk de zoekwoorden waar je op wil scoren in de titels, afbeeldingen, video’s en URL’s van je website.
Unieke beschrijvingen
- Zorg ervoor dat iedere pagina unieke titels en beschrijvingen heeft, zo gaan je pagina’s niet met elkaar concurreren in de zoekresultaten op Google.
Aantal tekens
- Het aantal tekens van je titels en beschrijvingen is van belang. Idealiter heeft een titel maximum 10 à 13 woorden. Gebruik niet te veel, maar ook niet te weinig woorden in je titels.
2. Kies je foto’s bewust
Ook om afbeeldingen op je website te optimaliseren bestaan er enkele simpele SEO-tips:
Unieke foto’s
- Stock-foto’s zijn een no-go. Gebruik zelfgemaakte foto’s om de authenticiteit van je website te verhogen.
Benoem je foto’s
- Net als bij titels en beschrijvingen scoort je pagina beter op Google wanneer je een belangrijk zoekwoord verwerkt in de benaming van je foto.
Bestandsgrootte van je foto’s
- Bewaak de bestandsgroottes: Te grote fotobestanden doen je website trager laden. Zorg dat alle afbeeldingen op een pagina samen maximaal 100kb bedragen.
3. Update je Google bedrijfsprofiel
Vul volgende gegevens in in je Google bedrijfsprofiel zodat klanten je sneller opmerken in de zoekresultaten én op Google maps.
- Je telefoonnummer
- De openingsuren
- De website-url
- Het adres
- Je bedrijfscategorie
-> Je kan hier invullen dat jouw bedrijf een vastgoedkantoor is, maar ook specifiekere diensten zoals schattingen, EPC-keuringen, etc… kan je hier benoemen.
4. Ga voor goede reviews:
Als bedrijf wil je natuurlijk geloofwaardigheid opbouwen bij je klant, want dit wordt ook door Google opgepikt. Goede reviews zijn hierbij heel belangrijk. Er wordt rekening gehouden met 3 zaken:
Authentieke reviews
- Google ontdekt valse reviews. Een robot reviews voor jou laten invullen is dus geen aanrader. Laat je klanten zowel hun positieve als hun negatieve ervaringen delen, zolang het maar authentiek is.
Timing van de reviews
- Het is niet geloofwaardig als alle reviews op 1 dag geplaatst zijn. Sporadische reviews komen authentieker over, zowel voor Google als voor je klanten.
Gewenste auteur reviews
- Mensen die vaker recensies plaatsen, beschouwt Google als belangrijke recensenten. Hun reviews zijn meer waard dan die van een ander, maar hier heb je als kantoor natuurlijk weinig invloed op.
5. Zorg voor voldoende linkbuilding
Optimaliseer je interne en externe links en verhoog zo de gebruiksvriendelijkheid én de vindbaarheid van je pagina. Zowel bij interne als externe links geldt één algemene regel: hoe meer links naar je pagina, hoe beter. Deze linkbuilding tips doen de SEO van je pagina’s stijgen:
Interne links
- Bij interne linkbuilding plaats je op je pagina’s voldoende links naar andere pagina’s op je website zodat Google en je klanten de website makkelijker kunnen scannen. Bovendien zorgt dit voor een verhoogde user experience, surfers kunnen op deze manier snel hun weg vinden binnenin je website. Hoe meer links een pagina krijgt, hoe meer aandacht Google aan deze pagina zal besteden. Websites gebouwd door Zabun bevatten heel wat interne links en zijn volledig automatisch link-geoptimaliseerd.
Externe links
- Externe links zijn links naar je website vanuit een andere website. Plaats dus zeker je domein of specifieke url op je sociale mediapagina’s. Zijn er interessante klanten of partners waar je mee samenwerkt? Dan kan je vragen om de link van elkaars website op je eigen website te plaatsen. Kijk wel goed na of de websites waarnaar je linkt zelf een goede relevantie en authenticiteit hebben.
Geïnteresseerd in meer SEO-tips? Volg ons op Linkedin.