Een goede blogpost: hoe begin ik hieraan
Een goede blogpost zorgt onder andere voor meer bezoekers naar je website en positioneert je als expert binnen jouw vakgebied. Genoeg redenen dus om een blog op je website te overwegen. Maar wat komt er nu precies kijken bij een goede blogpost? En hoe start je? Wij vertellen je daar alles over.
1. Jouw doelstelling
Allereerst moet het vooraf duidelijk zijn wat het doel is van je blogpost. Wil je bijvoorbeeld meer naamsbekendheid? Of wil je simpelweg meer verkeer naar je website om je conversiedoelen te behalen? Reacties op woningen, offerteaanvragen en interactie op social media zijn voorbeelden van conversiedoelen. Met een concreet doel voor ogen kun je straks gerichter schrijven. Zo breng je de juiste boodschap over en levert de blogpost meerwaarde op.
2. Onderwerp van een goede blogpost
Je hebt een duidelijke doelstelling vooropgesteld, maar welke doelgroep hoort hierbij? Verplaats je goed in de lezer en denk na over waar de behoefte ligt, de probleemstelling en welke kennis jij kan bieden om hier antwoord op te geven.
Als professional binnen de vastgoedbranche kun je inspelen op ervaringen of gesprekken met klanten uit de praktijk. Tijdens bezichtigingen heb je bijvoorbeeld ondervonden dat huizenzoekers (doelgroep) niet goed weten welke vragen ze moeten stellen (behoefte naar advies). Jij kan met jouw ervaring als makelaar (kennis) een oplossing bieden voor de probleemstelling: huizenzoekers in België betalen vaak te veel voor woningen die achteraf tegenvallen door onvoldoende voorkennis.
3. Onderzoek
Je hebt natuurlijk al een goede dosis kennis over het onderwerp waar je over schrijft. Toch is het raadzaam om wat onderzoek te doen. Een goede blogpost is uniek ten opzichte van wat er op dit moment al online te vinden is over het onderwerp. We geven je alvast wat voorbeelden waar je onderzoek naar kan doen:
- Hoe het probleem is ontstaan en bewijs dat het probleem bestaat.
- Een keyword of keyphrase waar je op focust.
- Interne en eventueel externe linkjes naar andere webpagina’s (goed voor de SEO-waarde).
- Interessante data om je verhaal te versterken.
- Inspiratie voor een pakkende titel.
- Mooi en passend beeldmateriaal.
Je kunt altijd opzoeken of er reeds artikels bestaan over de probleemstelling. Of misschien heb jij zélf wel de data tot je beschikking om een problemstelling aan te kaarten of een oplossing aan te bieden?
4. De vindbaarheid van je blogpost
Een goede blogpost draagt bij aan de vindbaarheid van je website. Daarom is SEO-optimalisatie cruciaal. Doe dus onderzoek naar het focus keyword of keyphrase waar jouw artikel op gevonden moet worden. Zorg ervoor dat je focus zoekwoord terugkomt in:
- de URL van je blogpost
- de titel (het liefst voorin)
- de metadescription
- de alt tekst
- de inleiding
- de tussenkopjes
- de body van de tekst (met regelmaat; afhankelijk van de lengte van de tekst).
Onthoud wel: een goede blogpost schrijf je voor je lezer en niet voor Google. Zorg er dus voor dat je niet zomaar met zoekwoorden rondstrooit, maar dat je blogpost inhoudelijk sterk is en de lezer echt iets aan je content heeft.
Kortom, een goede blogpost helpt je positionering én draagt bij aan je doelen. Hopelijk helpen deze tips je alvast op de goede weg. Veel succes!