Tips voor efficiënte communicatie op sociale media
Niemand zal nog ontkennen dat sociale media een krachtig instrument is om je vastgoedkantoor in de kijker te zetten en om de panden in je portefeuille bekend te maken. Het optimaal benutten van je sociale media is dan ook gestegen in belang. We geven je graag enkele tips om je sociale media optimaal te benutten.
Vastgoed en social selling
Wat vroeger reclame van mond tot mond was, gebeurt nu op sociale media. Via social selling is het mogelijk om een hefboomeffect te creëren en een publiek te bereiken dat je anders niet zou bereiken. Content creëren en publiceren vraagt echter wat tijd. De vraag is dan ook welk sociaal mediakanaal voor jou als vastgoedmakelaar het best bij je past.
Foto’s en video’s voor jouw Facebook doelgroep
Met 6,3 miljoen gebruikers – volgens een studie van Kepios in juli 2023 – blijft Facebook in België het belangrijkste sociale mediakanaal. Doordat Facebook hun gedetailleerde targetting voor vastgoed verwijderd heeft en bovendien ook hun lookalike audiences verwijderd heeft, is het belangrijker dan ooit om zelf je eigen audiences te creëren binnen facebook. Zo ga je nu op basis van de eigenschappen van je doelgroep een targetting moeten opzetten om dan op de geëngageerde personen van deze eerste screening, te remarketen.
Het Facebookalgoritme boost het liefst beelden. Denk er daarom aan om korte video’s en carousels te posten van bezoeken aan huizen en appartementen. Zo kan je de personen die veel interactie met deze posts toonden, in een tweede fase tot leads te converteren. Je kan ook best eens nadenken om Zabun aan je Facebookpagina te koppelen om zo jouw huidige klanten uit te sluiten of juist wel te bereiken.
Profileer je als vastgoedexpert op LinkedIn
Dit professionele sociale netwerk telt steeds meer gebruikers. Liefst 4,5 miljoen Belgen hebben een account. De tone-of-voice is hier iets serieuzer dan op Facebook. LinkedIn is daarom ook ideaal om aan jouw persoonlijke imago te werken. Dit kan bijvoorbeeld door te reageren op nieuws over de vastgoedsector en nieuwe trends in de sector mee te delen met je volgers. Zo kan je je profileren als expert. Hiernaast is het ook een ideaal platform om over je team te posten en je mijlpalen als vastgoedkantoor te delen.
Instagram voor esthetische details en achtergrond
Op Instagram staat de visuele aantrekkingskracht voorop. Je bereikt voornamelijk jongeren en jong volwassenen. Probeer je hier te profileren door middel van social proof content en testimonials: geef je tevreden klanten een plek waar ze hun positieve ervaring kunnen delen met andere potentiële klanten.
Genereer leads door panden te presenteren met oogstrelende foto’s en video’s. Daarnaast is het ook een geschikte plek om het verhaal achter je pand te delen en tours door het huis te doen via Instagram Reels. Hierdoor creëer je een diepere band met je publiek.
Zo veel mogelijk engagement op TikTok
Het razend populaire platform voor korte video's biedt je een unieke kans om je creativiteit te benutten en een relatie op te bouwen met een jonger publiek. Hier kan je als makelaar korte video's delen die de hoogtepunten van je vermeldingen in de schijnwerpers zetten: van stijlvolle interieurs tot adembenemende uitzichten. Knip jouw lange rondleiding video’s op in kortere- en mobile-friendly video’s en schaal je bereik maximaal. Door op een authentieke en pakkende manier met je doelgroep te communiceren, kun je als makelaar een brug slaan naar een nieuwe generatie potentiële klanten.
Choose your battles
Het is niet eenvoudig om voor elk sociaal kanaal alles op alles te zetten. Daarom is het aangewezen om er een aantal uit te kiezen en op deze kwaliteitsvollere content te posten dan om overal aanwezig te willen zijn. Regelmaat en kwaliteit komen nog steeds boven kwantiteit.